Logo Camilla Borgos
Language icon

eng

Menu button

grafisk design

avlsannonser

Annonsene er laget etter ønsker fra hver enkelt oppdretter, og en passende sammensetning til bilder og innhold. Her er det i hovedsak stor frihet i prosjektene, og kundene har vært fornøyd med presenterte forslag. Fokuset på designprinsipper er høy, og en helhetlig harmoni er viktig for at annonsene skal funke for sin hensikt.

Annonsene er i laget i Adobe Photoshop. I prosessen ber jeg kundene om å sende meg bilder og informasjon på mail. Dette inkluderer designønsker, deretter begynner jeg prosessen med å designe annonsene etter innhold og ønsker. Kunden får tilsendt et bilde og godkjenner eller legger inn ønskede justeringer.

Denne prosessen er i hovedsak veldig brukersentrert, og mine erfaringer har vært gode. Det er en enkel kommunikasjon, og det er vesentlig at jeg gjør meg kjent med den presenterte hunderasens standard og miljø. Det er stor forskjell innad i rasegruppene.

Avlsannonsene skal gjerne ha et utglattet uttrykk hvor kontraster kan virke mot sin hensikt. Derfor er flere av annonsene lavere i kontrasten, men teksten skal alltid være lesbar. Annonsene bærer preg av et stort fokus på fargeharmoni mellom bakgrunn, hund, og innhold. Enkelte annonser treffer dette bedre enn andre, og det er et fokusområde som vises mye mer de senere årene i annonsene.

brosjyredesign

Bildene er et utdrag fra en brosjyre laget for Norsk Kennel Klub Ungdom, som skulle gi en introduksjon til hvem klubben er og hva den har å tilby. Målgruppen var tenåringer og unge voksne, og stilvalgene er deretter, i tillegg til at klubbens farger synliggjøres godt. Klubben har en tydelig grafisk profil som var viktig å fremheve.

Brosjyren er interaktiv og laget i Adobe Indesign. På bakgrunn av målgruppen har ikke brosjyren en gjennomgående layout, men heller et kreativt oppsett tilpasset innholdet på hver enkelt side. Grunnet klubbens store mengder av typografi i profilen ble dette hentet igjen i forsiden, mens det videre ble brukt en roligere typografi for å kompensere for en veldig variert layout.

Jeg som designer var godt kjent med klubben og deres aktiviteter og engasjement for ungdommen i hundemiljøet, noe som gjorde jobben enklere i form av iterasjoner. Det ble fortløpende godkjent og eventuelt gjort endringer i prosessen.

Selv om jeg synes at designet treffer målgruppen godt kan denne store variasjonen i layout bli noe forstyrrende for leseren. Det er noen kontrastverdier som kunne vært høyere, og mengden white space rundt tekst er i noen tilfeller for liten. Til tross for dette så er layouten gjennomførte og har med seg klubbens fargeprofil i stor grad hele veien.